Moto Džimhana — mīti un realitāte

Moto Džimhana — mīti un realitāte

Internetā ir apbrīnojami maz informācijas par šī sporta veida rašanās un attīstības vēsturi. Vikipēdijas krievu, angļu un pat japāņu valodas versijā ir pieejama tik trūcīga informācija, tā it kā tas būu slepens austrumu cīņu veids. Kā arī citi raksti pārsvarā veltīti sacensībām un treniņiem. Mēs, pa drusciņai savācām izkliedētus faktus par Moto Džimhanas vēsturi un attīstību, un piedāvājam tos jūsu uzmanībai.

Moto Džimhana — tas ir masu sporta veids, kas veicina pareizu motocikla vadības iemaņu veidošanu motociklistiem iesācējiem, meistarības attīstību pieredzējušiem braucējiem un augstu rezultātu sasniegšanu profesionāliem sportistiem. Treniņi un sacensības norit līdzenos asfaltētos laukumos, kuros ar plastmasas konusiem atzīmēta kustības shēma, kas liek sarežģīti manevrēt. Dalībnieku uzdevums — iemācīties pēc iespējas ātrāk izbraukt šo trasi, izvairoties no pārkāpumiem un kritieniem.

Bez manevrēšanas apmācības vēl Moto Džimhanā mācās dažādus drošas braukšanas paņēmienus, tādus kā ekstremālā bremzēšana un izvairīšanās no pēkšņi parādījušos šķēršļa. Rezultātā dalībniekiem izdodas iemācīties, piemēram, 12 metru posmā samazināt ātrumu no 60km/h līdz pilnai transportlīdzekļa apturēšanai un iziet tā saucamo “aļņa testu”, lielā ātrumā apbraucot negaidītu traucēkli.

Moto Džimhanas sacencības norit sekojošā veidā: dalībniekus sadala grupās pēc motocikla klases un sacensību pieredzes. Organizētāji veic instruktāžu, izsniedz katram dalībniekam maršruta karti, dod 45 minūtes lai iepazītos ar to un ar kājām izstaigātu trasi. Pēc tam pretendenti pēc kārtas izbrauc iesildīšanās laukumā, lai iesildītu riepas un savus refleksus, dažas minūtes izpildot GP8 vingrinājumu, kā arī citus sarežģītākos vingrinājumus, kas katram ir savi. Pēc tam viņi startē sacensību laukumā ar laika kontroli, trases tiesnešu uzraudzībā. Trases tiesneši seko līdz tam vai dalībnieks pareizi izbrauc trasi, nepieskaroties zemei ar kājām. Zilos konusus jāapbrauc no kreisās puses, sarkanos no labās, bet ja tāds konuss ir papildu apzīmēts ar dzeltenu līniju, tad dalībniekam ap to ir jāveic ne mazāk kā 270 grādu pagrieziens. Pilnībā dzelteni konusi tiek uzstādīti pa pāriem un veido vārtus, caur kuriem jāizbrauc. Par katru pārkāpumu tiek piešķirtas soda sekundes. Sportistiem tiek doti divi mēģinājumi un ieskaita labākao rezultātu. Katrā Moto Džimhanas skolā konusu krāsu lietojums var atšķirties.

Pieņemts uzskatīt, ka Moto Džimhana parādījās Japānā, pagājušā gadsimta 70-ajos gados. Tās galvenā īpatnība bija brīvība no speciāli sagatavotām trasēm un īpaši sagatavotas tehnikas. Nekādu treku, stadionu, meža vai kalnu posmu. Tikai plakani, asfaltēti laukumi, ar izvietotiem šķēršļiem, kur piloti ar ielas motocikliem trenēja vadīšanas iemaņas ikdienas pilsētas satiksmei.

Daudzi treniņu elementi bija iekļauti motoskolu apmācības programmās, tāpēc Moto Džimhana kādu laiku nekļuva par sporta disciplīnu, saglabājot “pagalma izklaides” statusu, palīdzot praktizēties motocikla vadībā. Tomēr, uzkrājoties pieredzei, tiem kas aizrāvās ar šīm figūrām, parādījās interese par sāncensību un viņi sāka sacensties ne tikai izpildījuma kvalitātē, bet arī trases veikšanas ātrumā. Japānas moto tehnikas ražotāji sajuta iespēju nopelnīt un sāka organizēt oficiālas sacensības.

Koncerni-sponsori nekādi nevarēja vienoties par sacensību noteikumiem un kādu laiku veidoja individuālas sacensības. Tikai pēc tam, kad gigantu cīņā uzvarēja parasto motociklistu intereses, tika radīta neatkarīga asociācija JAGE (Japan Moto-Gymkhana Association).

Pašlaik lielākais un senākais JAGE rīkotais čempionāts ir Dunlop (riepu ražotājs) Kauss, kas tiek rīkots kopš 1992. gada. www.youtube.com/watch?time_continue=58&v=vl9LcPLV0VA Kopš 1995. gada sāk rīkot JTC (būvfirma no Singapūras) Kausu un BATTLAX (Bridgestone zīmols) Kausu. 1999. gadā parādās Hokkaido, RIDINGSPORT un Nigiken kausi. Bez šīm sacensībām Japānā tiek rīkotas daudzas vietēja mēroga sacensības.

Starp japāņu Moto Džimhanas čempioniem jāpiemin daudzkārtējs godalgoto vietu ieguvējs Takayoshi Sakuta, kurš DUNLOP kausā ieguva sudraba medaļu 93., 98., zelta medaļu 95., 96., 97. gadā un turpina sekmīgi startēt līdz pat šim.

www.youtube.com/watch?time_continue=38&v=V56pwAtyyfA

Daudzās valstīs, tostarp arī Krievijā, pastāvēja līdzīga rakstura treniņi motocikla vadīšanas meistarībā ar laika normatīviem. Tā, Krievijā kopš 80-jiem gadiem vienu no motosporta disciplīnām sauca “motocikla vadīšana figūrās”.

Tikai pēc 2005. gada, ar YouTube parādīšanos kļuva iespējams lielā apjomā publicēt Moto Džimhanas treniņu video ierakstus. Tomēr, ne pirmais publicētais 2006. gada sacensību ieraksts www.youtube.com/watch?v=gTO2s7wyrFs, ne japāņu policistu sacensības www.youtube.com/watch?v=Waq0zOaAVU neizraisīja ažiotāžu tīklā. Nākamais ieraksts www.youtube.com/watch?v=c5erdy08i_s parādās 2007. gadā un arī negūst popularitāti. Bet pakāpeniski YouTube piepildās ar Moto Džimhanas video ierakstiem un to kļūst tik daudz, ka interneta lietotāju interese eksplodē. Tieši tajā brīdī šis sporta veids sāka aktīvi izplatīties ārpus Japānas, sākumā amatieru un vēlāk arī profesionālā līmenī. Anglijā, 2011. gadā, pēc japāņu sacensību apmeklēšanas, tika izveidota Moto Gymkhana Association, bet Amerikā American Motorcycle Gymkhana Riders Association www.youtube.com/watch?v=GXP3dxDB0U8. Kanādā, 2012. gadā parādās Moto Gymkhana Association of North America.

Lielbritānijā Moto Gymkhana Association rīko angļu National Championship Competition. Treniņu kurss ietver četrus grūtības līmeņus.

Dzeltenais: (4 stundas): sēdpozīcijas izkopšana, skatīšanās virziens, darbs ar droseli, izliektu un slaloma tipa trases posmu izbraukšanas treniņš. Tas ir sākuma līmenis iesācējiem.

Zaļais: paātrināšanās pagriezienos, bremzēšana, svara pārnešana un ķermeņa stāvoklis pagriezienos, precīza bremzēšana, motocikla savaldīšana riteņu bloķēšanās gadījumā, figūras “astotnieks”, kā arī citu figūru treniņš.

Zilais: turpinās figūru treniņš, papildinās ar efektīvu pāreju starp secīgām figūrām, ekstremālā bremzēšana un eksplozīvs paātrinājums, kopējā brauciena plānošana

Sarkanais: individuāli treniņi prasmju slīpēšanai un mazu kļūdu novēršanai

Nīderlandē Moto Gymkhana Nederland rīko savas vietējā mēroga sacensības. Treniņu izmaksas ir 30EUR par 2,5 stundām.

Pati spēcīgākā kopiena Polijā, Moto Gymkhana Honda Poland rīko populāras sacensības Honda Gymkhana.

Krievijas Russian Moto Gymkhana Association rīko pilsētu čempionātus Sanktpēterburgā, Maskavā, Čeļabinskā, Kazaņā, Sibīrijas Čempionātu, Altajas reģiona Čempionātu un Krievijas Čempionātu. Dalība un treniņi pagaidām ir bezmaksas.

Nīderlande, Lielbritānija, Krievija un Polija vienojās par otrā eiropas čempionāta European Championship 2016 rīkošanu Nīderlandē. Dalības maksa 45EUR.

ASV M Gymkhana® treniņi maksā 35USD par vienu dienu, bet dalības maksa sacensībās 55USD. Kā arī viņi rīko pasaules čempionātu World Competition www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=3ikcbM1t_N8

Vairums, izdzirdot neparasto vārdu džimhana, piedēvē to vai nu japāņu valodai, vai terminam “Gym”, kas apzīmē sporta zāli. Kā par brīnumu, abi šie varianti nav patiesi. Senatnē Džamāt-hana tipa pārņemta no persiešu valodas un iekļauta indiešu hindi dialektos, bengāļu un urdu valodās, kur tā nozīme sākotnēji bija “pulcēšanās vieta”, bet vēlāk transformējās par “sporta klubs”. Tomēr, angļu valdīšanas laikā, šajā reģionā šis vārds tika nostiprināts kā apzīmējums jātnieku sporta veidam ar laika kontroli. Šajā disciplīnā tika ietverti, piemēram, tādi vingrinājumi: pārvietojoties riksī, vai galopā, jātniekam jānoseglo zirgs un jāturpina jāt bez segliem; jāpārsēžas ar muguru pa priekšu un tādā pozā jāpārvar neliels šķērslis; jānokāpj no zirga, jāpaņem no tiesneša aizzīmogota vēstule, jāielec atpakaļ seglos, gaitā jāatver vēstule, jāizlasa uzdevums un jāizpilda tas.

Kā tiek apgalvots amerikāņu lielas M Gymkhana® Dienvidkalifornijas kopienas mājaslapā, pirmo reizi vārds džimhana tika pielietots 1965. gadā zirgu izjādes sacensībās “O-Mok-See”. Turpat sacīts, ka vārds džimhana ir nācis no indiāņu Blackfeet (Melnās pēdas) cilts sarunvalodas, kur tas apzīmēja īpašu jāšanas stilu un nozīmēja aptuveni “Spēles jājot uz zirga”.

Kā tas bieži notiek, jaunas motosporta disciplīnas attīstība ir iespējama pateicoties nenogurstošu un aizrautīgu cilvēku centieniem un iniciatīvai. Eiropā un angliski runājošajās valstīs Džimhanu sāka attīstīt angļi Andrew Freeman un Duncan MacKillop. Kalifornijā tas bija James Bush, bet viņa sieva Katie izveidoja zīmolu “M Gymkhana” un attīstīja tik labi, ka 2016. gadā KTM kļuva par tā galveno sponsoru.

Krievijā kopš 2010. gada Sergejs Pekutko no Sanktpēterburgas sāka rīkot regulārus Moto Džimhanas treniņus. 2013. gadā viņš organizēja vieslekcijas Maskavā, bet 2014. gadā Pēterburgā un Maskavā noritēja pirmās sacensības. Ar katru gadu čempionāta dalībnieku skaits pieaug, bet viņu izcelsme ģeogrāfiski aptver jau valsts 10 reģionus.

Nodarbojoties ar Moto Džimhanu tu iegūsi zināšanas un pieredzi, kas nepieciešamas ikdienas pilsētas braukšanai, varēsi izlabot motocikla vadīšanas kļūdas un pārliecinošāk justies uz ceļa.

© http://bikepost.ru/blog/64205/Moto-Dzhimkhana-mify-i-realnost.html